Suomen Belgianpaimenkoirayhdistys ry - SBPKY

Suomen Belgianpaimenkoirayhdistys perustettiin vuonna 1971 belgianpaimenkoiraharrastajien yhdyssiteeksi. Tuolloin Suomessa oli yhteensä 26 belgianpaimenkoiraa. Vuodesta 1969 rotu oli luettu seurakoiriin ja yksi syy yhdistyksen perustamiseen olikin rodun saaminen palveluskoiraksi. Tämä yhdistyksen tavoite toteutui vuonna 1977. Marraskuussa 1994 Suomen Kennelliitto hyväksyi yhdistyksen rotujärjestöanomuksen. Näin aiemmin rotua harrastavasta yhdistyksestä tuli rotujärjestö 1.1.1995 lähtien. SBPKY on Suomen Kennelliiton, Suomen Palveluskoiraliiton ja Suomen Agilityliiton jäsen.

Yhdistyksen sääntömääräiset, kaikille jäsenille avoimet yleiskokoukset järjestetään vuosittain maalis- ja marraskuussa. Johdosta ja hallinnosta huolehtii 5-8 jäseninen johtokunta, joka valitaan puheenjohtajaa ja varajäseniä lukuunottamatta kahdeksi vuodeksi kerrallaan marraskuun yleiskokouksessa. Yhdistyksen tarkoituksena on herättää harrastusta belgianpaimenkoiriin, edistää rodun jalostamista ja oikeata kasvatusta sekä toimia rodun harrastajien yhdyssiteenä maassamme.

Yhdistys julkaisee neljä kertaa vuodessa ilmestyvää Belgianpaimenkoirat-jäsenlehteä ja järjestää erilaisia tapahtumia.

Yhdistyksen sääntömääräisen kevätkokouksen yhtedessä palkitaan Vuoden belgianpaimenkoirat.

Leirit, koulutuspäivät, luennot ja webinaarit tarjoavat asiantuntevaa tietoa, opastusta ja koulutusta. Näitä pyritään järjestämään vuosittain.

Rotumestaruuskilpailut järjestetään tällä hetkellä kansallisissa palveluskoiralajeissa, IPG:ssä, IFH:ssa, mondioringissä, valjakkohiihdossa, paimennuksessa, agilityssä, tokossa, rally-tokossa, vesipelastuksessa ja koiratanssissa.

Erikoisnäyttely on vuosittaisista tapahtumista osallistujamäärältään suurin.

Suomen Kennelliiton luonnetesti otettiin Suomessa käyttöön vuonna 1977 ja samana vuonna se ulotettiin yhdistyksen aloitteesta koskemaan myös belgianpaimenkoiria. Belgianpaimenkoiran kanssa voi osallistua myös MH-luonnekuvaukseen, jossa kerätään aineistoa koiran käyttäytymisestä ja näin saadaan tietoa rodulle tyypillisestä luonteesta.